我会看见我的目标

Förra veckan, blev jag och dervla inkallade till en engelsktävling där vi skulle agera domare och bedöma benranglande nervösa kinesers engelska.
Betalningen var inte motivet utan snarare upplevelsen föreställde jag mig innan.
Efter  9 timmar fokuserat bedömande och en toapaus slutade det sista kinesiska benet skaka och vi kunde gå hem.
Att skriva om detta får en dock på bättre tankar. i stället för att sova in en hel söndag har jag nu ett blogginlägg att gå på.
Detta är en väldigt stor tävling över hela kina och vinnaren från shenyang (som jag nu har betygsatt) kommer nu åka vidare till shanghai.
Upplägget var så att en gick in åt gången och plockade upp ett papper med ett ämne och fick en minut tänkade innan första ordet som skulle räcka i 5 minuter ska ut.
Nivån på både deltagare och ämnen var grovt varierande och på den första lappen lästes: vad anser du vara den största skillnaden mellan väster/öst-länsk medicin. och vilken föredrar du och varför?
Direkt när de öppnar munnen tvingas man enkelt nicka för allt annat vore av ondo kände jag.
Den första tjejen klarade sig bra. varpå den andre kom in. denna plockade upp lappen. nämn din favoritfilm och skådespelare! that's it.
hihi
Det visade sig att när det var dags för domarna att ställa frågor fick vi nya problem. antingen pga. nervositeten eller bara inintelligens förstod de knappt vad man sa när man skulle ge dem en öppnande fråga.
I stället för att avsluta de 5 minuterna med "If u dont have anything to add....." fick det därför väldigt ofta bli en "do u want to say something else"?
vilket totalt misstolkades (å det bättre!)
En tjej frågar tex om hon får sjunga för oss. hon ber oss klappa i takt och vi sitter där och sjunger med hennes ladygaga i kinesisktappning. och har kul.
efter henne följer 7 andra sångfåglar som alla lyckades tro att en "if you dont have anything to add then we can wrap this up" innebar att man måste sjunga.
tack vare alla fåglar kände man sig snarare som simon i idol än språkdomare.
Fint :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0