Nu händer det!

Jag har kommit över senaste inlägget och upplevt kinesisk värme för första gången.
Dagarna efter jag skrev det senaste inlägget tog jag ett flyg mot Hong Kong.
HK e väldigt annorlunda och allt e på engelska. Jag tvingades till att enbart bryta på engelska och det känns fantastiskt fel när man kan lära kineserna där kinesiska, solklart kan de ju kantonesiska men mandarinen är glömd.
Jag fick ett väldigt bra visum. Hade turen att komma in med rätt människor som gav mig 3 månader i kina för 300 kr. den 5e maj må jag komma tillbaka dit dock, men det e bara för en dag.
efteråt tog jag mig med buss 3 timmar uppåt och landade i vad jag såg som mitt framtida hem.
Allt berodde på intervjun som jag gick igenom i dag. Jobbet kallas "hampson" och allt handlar om en-mot-en lektioner- ngt som känns väldigt passande. Om man tar sig förbi jobbintervjun sätter de upp dig med "demos" med en elev, åldrarna kan vara galet spridda. en demo räcker ungefär 20 min sen kommer en till lärare in och du går ut. denne får 20 min och efteråt e det utslagningstävling om vem som vinner eleven.
Jag fick jobbet.
Jobbintervjun var tydligen inte så tveksam som jag hade övertygat mig om dagen innan då jag satt och skrev ner ett manus på 6 timmar som min chefen viftade bort jättesnabbt.
Jag berätta att jag talar fler saker än engelska och stor chans nu att jag får bli franska eller spanska lärare också vilket känns jätte!
Notis krävs dock när jag ställdes mot kontorsväggen inför alla kollegor och kinesiska krävdes. efter de hörde vad jag snabbt svarade med på deras språk och efter jag förklarade hur dedikerad jag e till min sak och hur lite hjälp jag har, hjälpte de mig ytterligare på traven och sa att jag e den mest snabblärnte av alla utlänningar de någonsin har mött. Något man viftar bort i saknad på replik i stunden men det värmer en igenom massa kalla nätter.
Hursom, efter jobbintervju och kinesiska redovisning kommer serelina (som anställde mig) in och berättar att jag har min första demo om jag vill om 10 min.
Jag tackar ja och oförberedd träffar jag en ung vacker kinesiska som inte förstår ett ord av engelska men hon vill resa runt världen. så vi pratar en stund och det var jätteskönt att kunna prata kinesiska när hon bara frös, väldigt ofta, och väntade på att jag skulle prata igen när jag egentligen bara ställde frågor.
Jag vet att en kille satt med henne 20 min efteråt och intervjun kändes helt okej för att vara den första och väldigt snabb - vi inväntar resultat.
chansen ska tydligen vara ganska liten att de faktiskt nappar. de förväntade svaret e nej. men man har ungefär 7 demos i veckan och så fort man har en elev har man den för alltid.
Minuter senare blev jag tillsagd att gå till nästa demo som handlade om en äldre man vid namn vincent som jobbar som försäljare av skepp. hans engleska e väldigt bra och det var precis det här jag ville ha sa jag direkt när jag såg på honom.
intervjun som gick på 30 min hände det mycket under men i princip bad jag honom beskriva sin process kronologiskt varpå jag skissade ner det och la in kommentarer om exakt hur vi skulle sköta varenda steg. tydligen handlar det från allt om pick-ups vid flygplats - emails - fancy middagar - bli vän prat till den faktiska affären.
Jag förvånade mig själv med den träffbarhet jag övertygade honom med och han stoppade mig när jag nästan var klar med min precisa utläggning om hur vi ska jobba tillsammans och sa jag vet precis vad jag talar om, och jag förstår precis vad han vill, och jag kan ju allt. "dig vill jag ha", sa han, med utropstecken!
han faktiskt till och med vände sig mot min chef som sitter bredvid och antecknar och upprepar mening och adderar: "This guys is just the guy im looking for, his amazing!".
Allt kan ju givetvis gås igenom i mer detalj men summa summarum (latin* nominativ-genitiv) kändes det fantastiskt och efteråt blev han jättepersonlig och frågade om jag alltid var såhär glad eller om det bara var när jag jobbade.
känns helt fantatiskt hur mycket jag imponerade honom och han vill ha 36 timmar med mig till att börja med sa han direkt när jag gick i väg. dock finns det alltid massa baksidor av allt och serelina berätta att jag kan aldrig vara säker.
Hursom helst lämnade det mig med en fin eftersmak.
Om någon vecka kommer jag förhoppningsvis börja agera personlig rådgivare till en kinesisk affärsman inom skeppindustrin.
för övrigt bor jag i ett litet fint hostel som verkligen e jättefint och det tar mig 35 kr natten att sova här och jag har lyckats med ngr väldigt fina vänner, bla en argentisk tjej som jag dansar salsa med.
orosmomentet över att de inte skulle prata hörbar kinesiska såhär långt söderut är överkammat och jag pratar och lär mig jättebra!
Jag e nöjd!
Behöver dock nämna som sista notis att jag har en returbiljett till svearike den 29e juli och jag kommer under den period troligtvis att sova i min sackosäck i 3 veckor i örby.
Jag saknar er :)

Kommentarer
Postat av: pappa

STRÅLANDE!!

2012-02-10 @ 16:29:52
Postat av: Moster Christine

Hej kära Felix!

Sitter här i Sjöstad denna vintriga söndag och tittar ut över kanalen med snö och is. Och du är lååångt där borta. Har läst delar av dina inlägg och det bara kryllar av värme och kärlek i det du skriver. Och styrka - mod! Eller är det galenskap?Ha ha ha... Alla dina möten, olika kulturer, kramarna,tårarna, mm mm. Varmaste och största kramarna till en underbar kille!! Din yngsta moster!

2012-02-12 @ 16:42:25
Postat av: Felicia

Ååh!! Kul!! :D Du är alltid glad, no worries! Charma på dem och så får du massa massa jobb. Och bästa av allt träffa massa människor! Det där är ju helt optimalt ju! Känns det inte bara perfekt? Du är på en härlig varm plats (eller vänta var är du?:P), du träffar massa människor som också är som du och sen på plats får du jobba lite hipp som happ, varitation och jättemysigt! Perfekt ju! Coolt att lära sig om båtar liksom. Du kanske lär hela besättningen och hoppar ombord båten och reser jorden runt med kineser!! Vad som helst kan hända! Uppdatera så vet vi! :D Och du, varför skulle du sova i sackosäcken när du har en säng.. :)

2012-02-12 @ 19:15:29
Postat av: Marie

Härligt Felix, hur går det för dig nu ? har inte hört något från dig, har du fått datorn lagad ? vore skönt med en uppdatering, hur dte gick med skepparen, dina övriga möten. du är en riktig människokännare! Längtar efter dig, Kram :)

2012-02-21 @ 21:01:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0