God Morgon Världen :)

Har upptäckt att för mycket saker händer för simultant och snabbt vilket omöjliggör det att skriva om allt detta.

Jag har istället börja jag det mer personligt och audiobloggar in i min mp3 varje dag.

Om någon har tips på hur detta kan offentliggöras så att alla kan få lyssna på min röst tar jag gärna emot förslag!

 

Hursom, här kommer en stödordsresumé över mitt andra kina-jag.

DETTA HAR HÄNT!

 

-       Jag blev tillsammans med bow. Flyttade in till henne. Detsamma gjorde hennes syster från Thailand kanske lite konservativt blev skickad till Kina av sin mor för att lyckas lika mycket som sin fantastiska storasyster, Bow. Syster och jag blev bra vän. Lärde mig ganska mycket thai. Sen blev jag känslokall och sårade insåg att bästa utvägen är den snabba nödutgången. Jag flyttade ut och bow mår inte så bra. Hemskt jobbigt att inte kunna hjälpa. Låt klockan läka. Jag träffade hennes syster igår som inte är lika emotionellt involverad och som lite lyckas att bekräfta att jag inte är en dålig människa. ”Hon saknar mig”.

 

-       Jag hittade en tysk 40-årig kvinna på GZSTUFF (guangzhous facebook) och flyttade in i en 105m2 lägenhet med 2 balkonger och stor dansyta. Här bor vi långt ifrån de högljudda kineserna och 5 meter ifrån en jättestor skog.

 

-       Saga stina kom! Behöver ju inte mer än att trycka in så många vackra adjektiv om dessa två för att man ska förstå mina stödord. Vi bodde själva innan sahira (tysken) kom tillbaka och saga stina drog. Detta är deras sista vecka i Kina. Jag saknar dem..

 

-       Sahira som jag bor med är jättespirituell och tror sig ha övernaturliga krafter. Hon dansar alltid på morgonen till modern musik och sjunger med. Hon gör eld på kvällen på balkongen och har prytt huset med bilder på en indie jag ännu inte kan namnet på. Det är kul så länge det inte är förevigt tänker jag. Vi har skrivit under ett ett-årskontrakt från förra månaden och så länge kommer jag nog stanna i Kina.

 

-       Jag vaknade upp förra veckan och sahira sitter pusslad och ber mig gå ner och köpa en graviditetstest som senare visar tecken på bebis. Barnets far var en ung kenyan som hade kul och inte tänker ta ansvar men Sahira ser det som en gåva eftersom hon trodde det redan var försent. Allt är lite tvistat men lugnt i början. Det har gått en månad och Jag är just nu det närmaste till vän/gudfar/morbror/bestman/pappa. Jag har sagt att jag skulle tycka det vore kul att ta del i ett nytt liv men vågar inte garantera hur bra och tillänglig jag kommer vara. Om 8 månader är hon small igen och vi får se vem jag är. Inget mer hemfestande dock!

 

-       Jag har vänner. Will är min bäste om de ska graderas. Han är från Stokes och gillar bara tjejer med flat stomachs. Han har jättefin humor och vi pratar dagligen. Folk tror att vi är queer :)

 

-       Pluggar arabiska på halvfart-distans. Anmälde mig just till nästa termin och det går långsamt och stadigt bra!

-       Min egen kinesiska har stagnerat lite men sedan jag klarade HSK LEVEL 5 (det officiella kinatestet) i juni vilket ger mig behörighet att plugga med kineserna känner jag inte längre någon brådska att bli supermycket bättre.

 

-       Jag jobbar dock väldigt mycket och tjänar massa pengar. Har hyrt ett kontor för mitt eget bruk i city och pendlar ditt på helgerna eller sover där när jag festar i staden och inte kommer hem för bussen slutar gå vid 12. Jag och min 66-årige londonvän Peter är fortfarande bra bra vänner. Jag undervisar i hans studio på lördag (9årige Happy, årige Robin) och på söndagar kommer jag tillbaka för den veckliga English Corner som jag har totalt ansvar över nu, där mina och Peters elever kommer ihop och har kul och spelar spel.  Peter berömmer mig varje gång och häpnas över hur jag lyckas överträffa mig hela tiden.

 

 

-       Min egen studio öppnades förra veckan och den kostar 2000kr/månaden så min kinesiska kollega som får 20% på alla min lektioner och vars döttrar jag undervisar gratis har kommit på att hon ska använda lokalen till att ta hand om barnen efter skolan som inte hinner bli upplockade av sina föräldrar än. Ge henne 500kr/månaden så kan du skicka ditt barn till oss. Hon heter Joey och är hemmafru och gillar barn. Hon är också jättebra på att hitta elever. Vi kommer att undervisa 1-1 eller 2-1 och vi har redan 4,5 klasser efter en vecka. Planen är att hela min söndag ska vara fylld. Varje elev betalar 130/h (x2barn). Jag har börjat förberedda mig på att rekrytera några lärare då jag redan är upptagen. Kul hur jag har lyckats jobba mig upp till posten där jag anställer utlänningar för att jobba hos mig. Jag har också små kineser som löper runt och letar elever åt oss.

 

-       Privat hjälper jag en tjej som ska till USA att klara IELTS, samt Annie som är 9 år som jag åker hem till och får gratis mat hos.

 

-       Jag har lyckats hitta ett eget utlärningssätt som snabbt påvisar resultat hos mina elever och jag har nog lyckats bli en väldigt uppskattad lärare.

*Fotnot här* om du är jobblös i Sverige och tror dig vara bra med barn/tonåringar kan du nu skaffa jobb hos mig här.

 

-       Chefen var Tigers skoavdelning och jag råkade slå in i varandras axlar för några månader sen i Hong Kongsgränsen. Jag imponerade honom med kinesiska och han kontaktade mig förra månaden och bad mig hjälpa honom översätta. Vi hamnade på ett lyxhotel nästa onsdagsmorgon där jag träffade chefen för 10 fabriker och 10.000 små kinesiska syarbetare. Jag översatte svenska till kinesiska och vice verse och efter några underhållande timmar skakades händerna och om några leveransers tigerskor kommer jag att kunna säga att jag ’bär ansvaret’ för dem alla tigers skor :)

-       En författare jag träffade förut blev inspirerat av mig och har dedikerat ett kapitel i sin bok till mig. Tydligen har denna publicerats nu och han ska ta med sig ett exemplar till mig nästa gång han kommer till guangzhou :)

 

-       Sista och mest högljudda notisen: Jag lärde mig ju kinesiska lagom fort och har därmed en bra förståelse för språket, och vet precis hur utlänningar skulle vilja få det förklarat, samt ett program jag själv gjorde. Nu har tiden anlänt du har äntligen kan utnyttja dessa kvaliteter. En amerikan och en kanadensare (fler på ingång) kan inte kinesiska men kom hit med det enda målet att kunna det. Jag övertalade dem efter några gratisklasser och med målet att de ska kunna prata flytande kinesiska om 6-8 månader att låta mig lära dem. Nu har vi 3 lektioner i veckan på 2h var där jag undervisar i kineiska samt ger dem läxor för varje vecka. Allt är väldigt professionellt upplagt med diagnostiskatester varje vecka och HSK level 1-5 i sikte. Vi började förra veckan och har nu haft 4 lektioner, dock tycker jag verkligen att de har nått framsteg redan och de själva erkänner också hur mycket bättre de har blivit sen förra måndagen. Vi avslutar varje klass med att konstatera att 6-8 månader är en pessimistisk gissning. Dock kommer bra kinesiska med mycket uppoffring, det måste plugga helhjärtat 2 timmar varje dag med mig och innan de går och lägger sig varje dag i 10 min. Jag motiverar dem genom att säga att problemet inte är att kinesiska är svårt eller att du är dum, det handlar enkom om din uppoffring och jag har fått dem att förstå detta också. Vi började förra veckan och de har faktiskt redan klarat HSK Level 1! Jag träffade en tjej för första gången i går och när jag skaka hand och sa mitt namn sa hon att hon hade hört om svensken som undervisar i kinesiska i kina :)

 

-       Tro förresten inte att jag är världens lyckligaste och framgångsrikaste felix bara för att jag avslutar allt med en :) . Jag har massa tråkigheter också men då skulle inte bloggen vara lika attraktiv!
Jag säger det igen: addera mig skype så kan vi småtjattra lite på svenska eller facebook om det föredras, min börja precis funka. Det finns ingen annan svenska i guangzhou och jag saknar dig.  

 


Kommentarer
Postat av: Marie

Så underbart att få höra från dig. Kul att du berättade om vad som händer runt omkring dig. Afärsman! Inte illa. Fortsätt att uppdatera din blogg det är jättekul. Fick många skratt. Hoppas du år bra. Saknar dig. Teneriffa i jul? Puss

Svar: Det är kul. Verkligen givande. Min vision är ju att dessa utlänningar ska gå runt på kinesiska gator och imponera med sin kinesiska och när de får frågan vem som står ansvarig pekar de på mig :) Kul att du skratta! Jag tänker över teneriffa! har ju mkt att göra och kanske om mina elever också e på lov annars gillar jag min rutin och avbryter den gärna inte. dessutom ska jag kanske till laos och träffa pippa :)
Felix Lättman

2012-11-07 @ 20:58:59
Postat av: Felicia

UNDERBART FELIX!!! Blir så imponerad och glad och NYFIKEN! Ring mig så för jag höra allt!

Svar: Bloggar du eller dylikt syster?!Hasta skype <3
Felix Lättman

2012-11-07 @ 21:01:57
Postat av: Saga

Åh Felix! Det du gör är så häftigt! Är så stolt över dig och himlahimla glad att vi kom och fick ta del av din värld en stund. Saknar dig med. <3

Svar: Vad fint att vi läser varandras bloggar från samma kontinent.Min värld blev mycket vackrare när ni lagade mat i den!
Ni får jag gärna komma tillbaka imorgon.
Vi ska skype snart! <3
Felix Lättman

2012-11-26 @ 11:49:07
URL: http://stigande.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0